BBMC4103 CHANGE MANAGEMENT

 

1.0 PENGENALAN

Media massa merujuk kepada pelbagai teknologi media yang bertujuan untuk mencapai sejumlah besar pengguna media melalui komunikasi massa. Teknologi melalui komunikasi dilakukan dengan cara yang pelbagai. Media siaran seperti radio, rakaman muzik, filem, televisyen dan internet memancarkan maklumat mereka secara elektronik. Kebebasan media di Malaysia tidaklah sebebas negara Barat yang lain. Tetapi lebih baik berbanding dengan negara China, Timur Tengah, negara komunis dan negara bekas komunis. Kebebasan media massa di Malaysia dikawal oleh Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984. Oleh itu, pada masa kini terdapat media massa yang terkenal iaitu Media Prima. Media Prima Berhad adalah konglomerat media dan hiburan bersepadu Malaysia yang beribu pejabat di Bandar Utama. Ia merupakan konglomerat media dan hiburan dan terbesar Malaysia dari segi pendapatan, pendapatan operasi, pendapatan bersih, aset, ekuiti, permodalan pasaran, dan bilangan pekerja. Ditubuhkan pada 2003 menerusi pemecahan aset media Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB), syarikat ini tersenarai di Papan Utama Bursa Malaysia dan kini memiliki 100 peratus kepentingan ekuiti dalam TV3E!ntv78TV dan TV9. Media Prima juga memiliki lebih daripada 98 peratus kepentingan ekuiti dalam The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad, salah sebuah kumpulan penerbitan akhbar terbesar di Malaysia yang menerbitkan akhbar-akhbar terkemuka seperti New Straits TimesBerita Harian dan Harian Metro. Media Prima juga memiliki empat stesen radio iaitu, Fly FMHot FMOne FM dan Kool FM di bawah Rangkaian Radio Media Prima. Kepentingan lain berasaskan media bagi Media Prima adalah dalam bidang penerbitan karya; pengurusan acara dan bakat. Kedudukan kumpulan ini sebagai peneraju dalam bidang pengiklanan luar adalah melalui Big Tree Outdoor Sdn Bhd, UPD Sdn Bhd, The Right Channel Sdn Bhd dan Kurnia Outdoor Sdn Bhd. Kumpulan ini juga telah mengembangkan sayapnya ke platform media baru melalui Alt Media dengan pelancaran portal internet gaya hidup, gua.com.my dan Tonton.com.my, video portal baru yang canggih dengan kemampuan definisi tinggi (HD) yang menawarkan kebebasan memilih kandungan secara individu dan rangkaian sosial yang interaktif. Emas ialah saluran retro pertama di Malaysia yang menyiarkan program-program TV popular produksi Media Prima yang boleh ditonton melalui TV Internet Protokol (IPTV) di HyppTV dan Unifi milik Telekom Malaysia. Aurora Mulia Sdn. Bhd., yang dimiliki oleh Syed Mokhtar Al-Bukhary, merupakan pemegang saham terbesar di dalam Media Prima

 

Oleh kerana teknologi yang canggih perlbagai saingan dalam sector media massa pada masa kini. Sehubungan dengan itu, pada 1 November 2019 Kumpulan Media Prima Berhad (Media Prima) ), mengumumkan pelaksanaan transformasi perniagaan yang merangkumi perubahan model perniagaan dan penstrukturan semula dalaman yang dijangka selesai pada suku pertama 2020. Hal ini berlaku di sebabkan berikutan suasana ekonomi yang tidak menentu dan gangguan perubahan landskap media global.

 

Mengapa transformasi perniagaan Media diperlukan kerana Transformasi perniagaan Media Prima diperlukan untuk Pelaksanaan serta penstrukturan itu dibuat bagi membolehkan kumpulan berkenaan lebih berdaya saing dan mampan pada masa hadapan. Bahkan pihak Kumpulan akan memastikan kesemua warga kerja yang terjejas ekoran daripada usaha transformasi ini menerima pakej pampasan yang adil dan saksama seperti ditetapkan undang-undang serta kesatuan masing-masing yang akan dibayar secara penuh selepas mereka menunaikan segala keperluan perundangan.  Seterusnya, landskap media global terus berubah dengan kadar dan skala yang pantas menyebabkan syarikat media mengkaji semula serta mengubah model perniagaan untuk kekal mampan dan berjaya. Media Prima yang sinonim dengan jenama-jenama media dan kandungan popular tanah air akan terus memberi fokus dalam membawa nilai kepada warga kerja, pelanggan, pemegang saham dan pihak berkepentingannya. Penilaian tindakan yang diambail oleh Media Prima adalah mementingkan kepentingan pekerja dan masa depan para pekerja. Nilai ini di panggil penghargaan di berikan kakitangan di dalam sebuah organisasi menjadi ransangan yang amat berguna bagi pekerja tersebut.

 

 

2.0 KAJIAN LITERATUR

 

2.1 Model Empat Fasa Bullock Dan Batten (1985)

 

                        Apa yang dikatakan dengan Bullock dan Batten ( 1958) ia merupakan model empat fasa. Bullock dan Batten, (1985) telah mereka satu mode lperubahan dipanggil Model Intergratif PerubahanBerencana (Intergrative Model for Planned Change) yangmenerangkan aspek keadaan organisasi dan proses perubahan.Model ini mempunyai empat (4) fasa seperti

Fasa Peninjauan (Exploration Phase),  Perancangan (Planning Phase), Fasa Tindakan (Action Phase), dan Fasa Intergrasi (Intergration Phase). Pelbagai makluman yang didapati berkenaan dengan empat fasa ini yang bermula dengan fasa Peninjauan (Exploration Phase) adalah fasa yang organisasi akan membuat keputusan untuk merancang satu perubahan khas dan menyerahkan / mengagihkan sumber yang diperlukan. Malahan, dalam usaha juga harus mewujudkan kesedaran untuk mendorong ahli organisasi untuk berubah dan memulakan proses perubahan.  Kesedaran ini akan mendorong usaha untuk mencari pakar OD dan bantuan boleh menghasilkan pengikatan perjanjian perkhidmatan pakar OD. Ahli organisasi akan membuat pertimbangan mengenai kemahiran dan kebolehan perunding dan pada masa yang sama juga, perunding (pakar OD) menilai sama ada pelanggan telah bersedia untuk melaksanakan program perubahan dan mempunyai sumber dan komitmen.

 

 Fasa yang seterusnya adalah Fasa Perancangan (Planning Phase). Fasa ini bermula selepas masalah yang dihadapi oleh organisasi difahami dan sumber-sumber untuk program OD telah diagihkan. Bahkan  proses perubahan dilaksanakan selepas diagnosis di mana organisasi mengenal pasti punca masalah dengan pengumpulan maklumat penting berkaitan operasi atau fungsi organisasi dan seterusnya membuat analisis. Seterusnya, diagnosis dilakukan bersama ahli organisasi dengan pakar OD. Selepas itu, matlamat perubahan dibentuk dan tindakan yang sesuai direka untuk memajukan organisasi.  Kebenaran pengurusan atasan diperolehi bagi memastikan perubahan yang dicadangkan akan diterima.

 

 

 

 

 

 

 

 

Seterusnya bagi fasa Tindakakn (Action Phase) merupakan fasa Perubahan yang telah dikenal pasti di peringkat perancangan dilaksanakan pada fasa ini. Fasa ini melibatkan beberapa proses yang bertujuan untuk menentukan peralihan organisasi dari keadaan semasa ke keadaan baru/masa depan berjalan dengan lancar seperti yang dikehendaki. Kemudian, aktiviti perubahan dikesan (monitored) dan dinilai dari semasa ke masa untuk menentukan kemajuan dan matlamat perubahan dicapai atau sama ada memerlukan modifikasi atau penyempurnaan (refinement).

 

Akhir sekali bagi Fasa Integrasi (Intergration Phase) adalah fasa yang melibatkan usaha untuk melakukan perubahan dijadikan sebahagian daripada operasi/fungsi organisasi selepas berjaya melaksanakan dan menstabilkan perubahan tersebut. Gelagat baru dikekalkan melalui maklum balas, insentif dan ganjaran. Kemudian perjanjian atau kontrak dengan pakar OD ditamatkan secara beransur-ansur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2 Model Umum Perubahan Terancang Cummings dan Worley (2005)

 

            Di dalam model ini menampakkan ia sebagai satu rangka kerja umum sebagai perubahan terancang malahan model ini menerangkan empat aktiviti yang berasas. Aktiviti ini perlu dilakukan dalam pembangunan organisasi dan perubahan. Terdapat empat aktiviti iaitu memasuki dan mengikat perjanjian, Diagnosis, Merancang dan melaksanakan perubahan, Menilai dan menginstitusikan perubahan.

 

Aktiviti yang pertama adalah memasuki dan mengikat perjanjian. Pada peringkat pertama adalah tentang memasuki ke dalam dan mengikat perjanjian bagi inisiatif perubahan dengan agen perubahan itu. Memasuki ke dalam campur tangan perubahan memerlukan pengumpulan data  untuk memahami masalah yang dihadapi oleh organisasi. Apabila mengaku akan keperluan untuk perubahan, pengurus dan agen perubahan yang membincangkan masalah dan membangunkan kontrak atau perjanjian untuk melibatkan diri dalam perubahan yang  terancang. Kontrak  ini menjelaskan campur tangan perubahan tertentu, masa dan sumber diperlukan untuk melaksanakan campur tangan perubahan, dan sejauh mana agen perubahan dan kakitangan akan terlibat. Memasuki dan mengikat perjanjian membantu menentukan apa isu yang akan ditangani dalam aktiviti perubahan, siapa yang akan menjalankannya dan bagaimana ia akan dicapai. Aktiviti yang kedua adalah diadnosis yang merupakan proses diagnosis merupakan aktiviti penting dalam perubahan terancang. Theadaan semasa organisasi dikaji dengan teliti. Ia melibatkan tentang mengenal pasti dan memahami masalah organisasi, mengumpul dan menganalisis data, dan menyediakan maklum balas kepada pengurus dan kakitangan tentang sebab dan akibat masalah organisasi. Anggota organisasi dan agen perubahan akan bersama-sama membincangkan data dan implikasinya terhadap perubahan.

Selain itu, bagi aktiviti yang ketiga ialah merancang dan melaksanakan perubahan. Pada peringkat ini melibatkan perancangan tindakan dan pelaksanaan pelan tindakan. Anggota organisasi dan agen perubahan akan bersama-sama mereka bentuk campur tangan bagi mencapai matlamat organisasi dan membuat pelan tindakan untuk melaksanakannya. Bahkan terdapat beberapa factor yang dipertimbangkan dalam mereka bentuk campur tangan ialah tersediaan organisasi untuk perubahan, keupayaan perubahan semasa organisasi, menyokong budaya untuk perubahan, kemahiran dan kebolehan agen perubahan dan menilai dan menginstitusikan perubahan.

 

Akhir sekali peringkat dalam perubahan terancang adalah menilai hasil campur tangan perubahan itu. Ini melibatkan menilai sejauh mana perubahan telah mencapai objektif yang dikehendaki. Sebagai contoh, pengurus boleh membandingkan kos pengeluaran sebelum dan selepas perubahan untuk melihat sama ada kecekapan kos telah meningkat atau mereka boleh meninjau pelanggan untuk melihat sama ada mereka lebih berpuas hati dengan kualiti produk dan perkhidmatan. Maklum balas daripada penilaian menyediakan maklumat mengenai sama ada perubahan perlu diteruskan atau diubah suai. Kesimpulannya, campur tangan perubahan yang berjaya mesti diinstitusikan agar mereka menjadi norma organisasi. Menginstitusikan membuat perubahan yang diingini kekal supaya ia berterusan dalam organisasi. Perubahan yang diingini boleh diperkukuhkan atau "dibekukan semula" melalui maklum balas, ganjaran dan latihan.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3 Tujuh Fasa Proses Perubahan Po Warner Burke (1994).

 

Setelah didapati beberapa model yang digunapakai untuk di dalam organisasi. Oleh itu, tujuh fasa proses perubahan PO Warner Burke juga digunakan jua dalam organisasi. Tujuh fasa itu terdiri daripada adalah kemasukan, memformalkan perjanjian, pengumpulan maklumat dan analisis, pengumpulan maklumat dan analisis, maklumbalas, merancang proses perubahan, melaksanakan perubahan. Kesemua fasa proses ini akan diterap oleh sesebuah organisasi bagi kemudahan pengurusan.

 

Pertama sekali adalah fasa kemasukan. Fasa kemasukkan ini adalah hubungan awal dibuat antara organisasi dan perundingan atau agen perubahan. Walaubagaimanapun,  kedua-dua pihak akan meneroka isu dan mewujudkan hubungan untuk bekerja ke atas campur tangan PO. Ia adalah penting bagi kedua-dua perunding dan organisasi untuk mempunyai pemahaman yang jelas tentang peranan masing-masing terlibat dalam proses perubahan.  Justeru, Organisasi perlu menentukan sama ada perunding adalah orang yang tepat un tuk kerja itu dan perunding juga perlu membuat keputusan sama ada dia boleh bekerja dengan organisasi.

 

Seterusnya fasa proses kedua adalah memformalkan perjanjian. Apa yang diketahui, memformalkan perjanjian adalah hubungan awal anatara perunding dan orgnaisasi itu dirasmikan dengan merangka kontrak yang menerangkan dan menjelaskan apa yang akan dilakukan. Perunding menyusun atur apa yang dia bercadang melakukan dan menerangkan apa yang organisasi itu dikontrakkan untuk melakukan. Organisasi pelanggan juga membincangkan cadangan perunding secara dalaman dengan orang penting, dan mungkin mencadangkan pindaan sebelum bersetuju dengan terma dan syarat.

 

Bagi fasa proses ketiga iaitu pengumpulan maklumat dan analisis. Setelah Berjaya merunding kontrak, perunding memulakan fasa diagnosis Bersama dengan organisasi pelanggan. PO adalah di tengan-tengah program tindakan yang bergantung kepada pengumpulan dan analisis data. Oleh itu, pengumpulan rasmi meklumat diperlukan, dan ini biasanya dating dalam bentuk temu bual, kaji selidik dan rekod organisasi dan dokumentasi.

 

 

 

            Selain itu, fasa proses keempat adalah maklumbalas di mana setelah mengumpul data, perunding akan menganalisisnya dan merumuskan hasil kajian dalam format yang mudah difahami oleh anggota organisasi pelanggan. Sesi maklum balas dijalankan dalam fasa ini. Sesi maklum balas haruslah meliputi tiga elemen iaitu pembentangan ringkasan data yang dikumpulkan dan hasil analisis awal perunding, perbincangan umum yang menjelaskan apa-apa perkara yang mengelirukan dan pentafsiran apa yang telah berlaku dan bagaimana ini akan dibawa ke hadapan. Walabagaimanapun.sesi maklum balas memberi peluang kepada perunding untuk membuat perubahan kepada nalisis dan tafsiran beliau semasa perbincangan dengan pihak yang berkaitan

 

            Seterusnya untuk fasa proses adalah merancang proses perubahan. Fasa ini lebih berfokuskan setelah selesai sesi maklum balas, kedua- dua perunding dan organisasi pelanggan Bersama-sama merancang program perubahan campur tangan. Tujuaan peringkat perancang ini adalah mencara tindakan alternative kepada organisasi dan menimbangkan cara terbaik ke hadapan aiaitu pendekatan tindakan yang paling sesuai untuk diambil. Ia adalah penting bagi perunding melalui fasa ini dengan kerjasama organisasi pelanggan untuk mendapatkan komitmen terhadap kedua-dua pelan untuk perubahan dan pelaksanaannya.

 

Melaksanakan perubahan merupakan fasa proses yang ekeenam merupakan fasa terakhir dalam proses perubahan PO merupakan menilai hasil campur tangan perubahan itu. Penilaian campur tangan  PO harus mengambil bentuk kajian semula untuk melihat apa yang telah dilakukan, apa keadaan semasa dan apa tindakan lanjut diperlukan untuk menggerakkan organisasi ke hadapan kepada keadaan yang diingini.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.4Model Perancangan Perubahan Penting Dalam Membantu Keputusan Pengurusan

 

Pengurusan merupakan dimana proses merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal usaha ahlu-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan berkesan bagi mencapai matlamat organisasi.  Di dalam keputusan pengurusan perlu diserapkan model perancang bagi memudahkan urusan pekerajaan serta dapat mencapai matlamat. Menurut buku Azman Che Omar nmemaklumkan bahawa kepentingan perancangan perubahan penting dalam membantu keputusan pengurusan. Kepentingan yang pertama adalah menjadi landasan untuk organisasi bergerak bahkan menjadikan semua ahli tahu apa yang patut disumbangkan untuk mencapai objektif serta matlamat organisasi. kepentingan model perancang dalam membantu keputusan yang kedua adalah dijadikan rujukan untuk memudahkan pengurus menilai pencapaian sebenar jabatan masing-masing. Kepentingan seterusnya adalah dijadikan rujukan untuk membentuk langkah-langkah pembentulan sekiranya terdapat pelan pelaksanaan yang di dapati melencong dari rancangan asal organisasi.

 

            Selan itu, kepentingan model perancang dalam membuat keputusan adalah dapat perancang menjadi asas kepada sistem kawalan dalam organisasi dan memudahkan pihak pengurusan membuat pilihan serta keputusan. Seterusnya adalah dapat menyelesaikan kekliruan dan melicinkan penyelarasan perlaksanaan tindakan. Kepentingan yang lain jua adalah membantu organisasi mengenalpasti persaingan dan peluang dalam pasaran. Seterusnya adalah mengurangkan risiko kegagalan kerana analisis yang baik semasa proses perancang digubal dan dapat mengurangkan risiko pelaksanaan kerja berulang kali yang merugikan kos, masa dan sumber. Kepentingan yang terakhir adalah membantu pengurus membuat keputusan yang tepat dan membudayakan pengurus dan warga organisasi untuk melihat jauh kehadapan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.0 ANALISIS KEJADIAN

Analisis Kejadian (serapan satu model yang dipilih bagi menangani masaalah, cabaran dan penyelesaian.)

Dapatan kajian selanjutnya berkenaan pemilihan satu model yang perlu di aplikasikan bagi menangani masalah yang dihadapi oleh media Prima.  Pilihan model yang digunakan bagi kajian ini acalah model Empat Fasa Bullock dan Batten. Model empat fasa ini dipilih bagi menangani masalah yang berlaku di Media Prima. Dalam kajian mendapati pada tahun 2019 dimana, Media Prima telah membuat satu tindakkan yang mengejutkan pelbagai pihak apabila dimaklumkan bahawa kumpulan media mengumumkan pelaksanaan penstrukturan semula dalam pada 1 november 2019. Walabagaimanapun, pekerja-pekerja yang diberhentikan atau di tamatkan kontrak akan mendapat pampasan yang sewajarnya. Berbalik kepada pemilihan model empat fasa ini  adalah dari segi fasa eksplorasi, fasa merancang, fasa tindakkan dan fasa integrasi.

            Oleh itu, bagi fasa yang pertama adalah fasa eksplorasi ia merupakan bagaimana organisasi meneroka sama ada perubahan tertentu diperlukan dalam sistem dan sekiranya ada memutuskan beberapa banyak sumber perlu komited untuk merancang perubahan. Sebagai contohnya, pihak kumpulan media telah mengaku akan keperluan untuk perubahan yang berlaku iaitu memberhentikan pekerja kerana ekonomi pada masa kini yang merundum. Walaubagaimanpun, masih lagi mengekalkan pekerja yang berkebolehan dan memberi penjawatan kontrak kepada para pekerja tersebut. 

 

Fasa yang kedua adalah fasa merancang. Fasa ini melibatkan mengenal pasti dan memahami masalah dan kebimbangan organisasi. Malahan fasa ini juga akan mempunyai pelan campur tangan kemudiannya dibangunkan bagi menyelesikan masalah. Dalam fasa ini dilihat bagaimana pihak media perlu merancang secara teratur bagi masalah yang berlaku menyebabkan para pekerja diberhentikan. Pihak media perlu mengumpul segala data untuk menganalisis dan mereka bentuk pelan tindakan sewajarnya untuk mencapai matlamat. Selain itu, pihak media prima perlu menyakinkan semua pihak yang terlibat untuk meluluskan dan menyokong perubahan yang berlaku.

 

Fasa ketiaga adalah fasa tindakan. Fasa tindakan ini akan melibakan bagaimana organisasi melaksanakan perubahan berdasarkan pelan tindakan yang dibangunkan sebelum ini. Fasa ini juga memindahkan organisasi daripada keadaan sedia ada kepada keadaan masa depan yang diingini. Dalam urusan perniagaan ini mempuntai tempoh masa yang pendek dan tempoh masa panajang. Dalam hal ini ia memerlukan satu pengukuhan bagi jangka hayat perniagaan yang lama. Pihak media perlu membuat penyusunan bagi mengurangkan proses perubahan. Pihak tersebut jua perlu mendapatkan sokongan daripada semua pihak berkaitan untuk campur tangan yang akan di ambil dan menilai perubahan camour tangan yang dilaksanakan. Bahkan pihak media prima harus menyediakan maklum balas mengenai hasil agar apa-apa pelarasan yang perlu jepada pelan tindakan yang boleh dibuat.

 

Dan akhir sekali adalah fasa integrasi. Fasa ini adalah berkaitan dengan menstabilkan perubahan upaya mereka menjadi sebahagian daripada runtin biasa organisasi. Oleh itu, pihak media prima perlu memastikan pengukuhan tingkat laku baru dalam kalangan kakitangan melalui sistem ganjaran. Sebagai contohnya, pihak Media Prima telah memutuskan untuk memberi ganjaran dan pampasan kepada para pekerja yang diberhentikan. Selain itu, pihak tersebut harus memindahkan campur tangan perubahan dari setu bahagian ke bahagian lain organisasi dan melatih pengurus dan kakitangan untuk memantau dan memperbaik perubahan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Text Box: Media Prima laksana penstrukturan semula dalaman

Nabil Basaruddin
nabil.basaruddin@hmetro.com.my


MEDIA Prima Berhad (Media Prima), mengumumkan pelaksanaan transformasi perniagaan yang merangkumi perubahan model perniagaan dan penstrukturan semula dalaman.

Syarikat peneraju media bersepadu itu dalam kenyataan berkata, transformasi terbabit adalah untuk membolehkan Kumpulan lebih berdaya saing dan mampan di masa hadapan.

Katanya, ia adalah berikutan suasana ekonomi yang tidak menentu dan gangguan perubahan landskap media global.

“Kumpulan akan memastikan kesemua warga kerja yang terjejas ekoran daripada usaha transformasi ini menerima pakej pampasan yang adil dan saksama seperti ditetapkan undang-undang serta kesatuan masing-masing yang akan dibayar secara penuh selepas mereka menunaikan segala keperluan perundangan.

“Media Prima juga akan menyediakan khidmat sokongan kepada warga kerja termasuk perkhidmatan penempatan keluar dan kaunseling kerjaya.

“Pelaksanaan penstrukturan ini dijangka selesai pada suku pertama 2020,” katanya di Kuala Lumpur, hari ini.

Menurutnya, landskap media global terus berubah dengan kadar dan skala yang pantas menyebabkan syarikat media mengkaji semula serta mengubah model perniagaan untuk kekal mampan dan berjaya.

“Melangkah ke hadapan, Media Prima yang sinonim dengan jenama-jenama media dan kandungan popular tanah air akan terus memberi fokus dalam membawa nilai kepada warga kerja, pelanggan, pemegang saham dan pihak berkepentingannya,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 1 November 2019 @ 7:50 PM
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4.0 CADANGAN

Aplikasikan Campur Tangan Sumber Manusia Untuk Memudahkan Proses Perubahan Organisasi.

 

Sumber manusia ditakrifkan sebagai sekumpulan kakitangan dan pekerja yang berkhidmat dalam sesebuah organisasi. Tidak mungkin sesebuah organisasi boleh wujud tanpa sumber manusia yang membantu atau mengendalikannya. Walaupun perniagaan lain sekalipun memerlukan kerjasama dari sumber manusia dari luar atau rakan-rakan perniagaan lain untuk wujud. Sebagai aplikasi yang digunakan untuk campur tangan sumber manusia bagi memudahkan lagi proses perubahan organisasi. Campur tangan ini akan membuat hasil yang baik kepada pihak organisasi dalam membentuk urusan kerja. Terdapat beberapa aplikasi campur tangan ini adalah sebagai pembimbing, Campur Tangan Latihan dan Pembangunan, Campur tangan perancangan dan pembangunan kerjaya, Campur tangan keseimbangan kerja dan kehidupan.

 

Di sini di lihat apliakasi campur tangan yang pertama adalah sebagi pembimbing. Campur tangan ini melibatkan sesi perundingan satu dengan satu antara agen perubahan dan anggota organisasi. Ia merupakan sesi yang sangat peribadi berdasarkan keperluan tertentu atau masalah yang dihadapi oleh anggota individu. Pembimbing menggunakan prinsip sains gunaan tingkah laku untuk meningkatkan keupayaan prestasi individu. Ia melibatkan penggunaan siasatan petunjuk, mendengar secara aktif, merangka semula dan teknik lain untuk membantu anggota organisasi mengarahkan usaha mereka ke arah apa yang paling penting kepada mereka. Ia juga membantu anggota melihat perkara dari perspektif berbeza untuk meningkatkan keberkesanan mereka, Sterusnya adalah campur tangan latihan dan pembangunan. Campur ini merupakan terma latihan lazimnya digunakan apabila tujuannya adalah untuk membangunkan dan meningkatkan kemahiran tenaga kerja umum organisasi, manakala terma pembangunan pengurusan biasanya digunakan apabila matlamatnya adalah untuk membangunkan bakat pengurusan organisasi. Campur tangan latihan dan pembangunan menyediakan kakitangan baru dan sedia ada dengan kemahiran dan pengetahuan diperlukan untuk melaksanakan kerja mereka dengan berkesan. Thaedah latihan dan pembangunan termasuk pengajaran di bilik darjah, pembelajaran tindakan, tugasan berkaitan kerja, pengurusan projek, penyelesaian masalah, kajian kes, simulasi dan teknik latihan berasaskan komputer.

 

 

 

Selain itu. Aplikasi pengurusan melalui objektif adalah apalikasi campur tangan seterusntya dan ia semua organisasi mempunyai matlamat dan objektif yang perlu dicapai. Namun, sering kali matlamat ini tidak dinyatakan dengan jelas dan disampaikan kepada anggota organisasi. Program PMO menyediakan platform untuk meningkatkan komunikasi antara pengurus dan orang bawahan. Ia ialah proses yang pengurus dan orang bawahan bertemu secara berkala dan berbincang secara sistematik bagaimana untuk mencapai matlamat organisasi. Prosedur yang tepat digunakan dalam melaksanakan PMO berbeza daripada organisasi ke organisasi. Namun unsur asas penetapan matlamat, penyertaan kakitangan dalam penetapan matlamat, kajian semula berkala, maklum balas dan penilaian biasanya adalah dasar mana-mana program PMO. Akibat yang diharapkan daripada campur tangan PMO termasuk produktiviti, inovasi, prestasi kakitangan yang lebih baik dan kepuasan, dan kejelasan peranan yang lebih besar

 

Campur tangan sumber manusia seterusnya adalah campur tangan perancang dan pembangunan kerjaya ia seperti dibincangkan oleh Cummings dan Worley (2005), perancangan dan pembangunan kerjaya telah mendapat perhatian yang lebih besar dalam organisasi hari ini. Organisasi telah meletakkan lebih penekanan kepada intelektual modal insan mereka bagi mencapai kelebihan daya saing. Menyediakan perancangan dan peluang pembangunan kerjaya untuk kakitangan membantu mengambil dan mengekalkan tenaga kerja mahir serta berpengetahuan. Syarikat telah mendapati bahawa pertumbuhan dan prestasi organisasi memerlukan perancangan dan pembangunan program kerjaya untuk membangunkan bakat yang diperlukan. Banyak firma seperti General Electric, Xerox, Intel, Ciba-Geigy, Cisco Systems, Quaker Oat dan Novotel United Thingdom telah melaksanakan perancangan dan program pembangunan kerjaya. Program ini mencuba untuk memperbaiki kualiti kehidupan kerja bagi anggota organisasi, memantapkan prestasi mereka, mencapai pertumbuhan peribadi dan meningkatkan pengekalan kakitangan

 

 

 

 

Akhir sekali adalah campur tangan keseimbangan kerja dan kehidupan. Perkara ini bagi peningkatan persaingan global, kecekapan kos, penstrukturan semula syarikat dan pengecilan telah menyumbang kepada beban kerja yang lebih berat, lebih masa dan lebih tekanan. Untuk memantapkan kualiti hidup, kakitangan yang lebih tua dan sudah berkahwin pemikiran semula keutamaan mereka dan berusaha memulihkan keseimbangan antara kerja dan kehidupan keluarga mereka. Banyak organisasi respons kepada kebimbangan ini agar mereka dapat menarik, mengekal dan mendorong kakitangan berbakat. Lebih keseimbangan kehidupan kerja dan keluarga sebenarnya boleh membawa manfaat kepada kedua-dua kakitangan dan organisasi. Manfaat termasuk peningkatan kreativiti, semangat, kepuasan kerja dan produktiviti, dan mengurangkan kelewatan, ketidakhadiran dan tukar ganti kakitangan.  Campur tangan keseimbangan kerja dan kehidupan membantu kakitangan mengalami keseimbangan yang lebih baik antara kerja dan kehidupan peribadi mereka. Program awal keseimbangan kerja dan kehidupan bermula dengan memberi tumpuan kepada kakitangan wanita dengan kanak-kanak. Namun kini program ini berguna kepada wanita dan lelaki pada semua peringkat umur dan semua keadaan keluarga. Program ini meliputi sokongan penjagaan kanak-kanak dan warga tua, penjadualan kerja dan fleksibiliti, cuti berbayar dan tidak berbayar, penempatan semula, dan polisi yang lebih mudah bagi pasangan untuk bekerja dalam organisasi yang sama.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.0 Rujukan

1. https://www.mediaprima.com.my/

2. https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2019/11/01/media-prima

3. Harris, M. (1997). “Human Resource Management: A Practical Approach.” USA: Harcourt Brace and Company

4. Ab Aziz Yusof (2002). “Pengurusan Sumber Manusia: Konsep, Isu dan Pelaksanaan.” Malaysia: Prentice Hall

5. RUJUKAN Shahrol Aman Ahmad, Azhari Ramli, Nasri Nalimi, Azelin Aziz, (2007), Perinsip Pengurusan, Kuala Lumpur,Universiti Terbuka Malaysia (OUM)

6. Maimunah Aminuddin (2008), Human Resource Management Principles And Practices, Selangor Darul Ehsan,Oxford Fajar Sdn. Bhd

Comments

Popular posts from this blog

RETAIL MANAGEMENT ASSIGMNET

LOGISTICS MANAGEMENT ASSIGMENT