RETAIL MANAGEMENT ASSIGMNET


1.0  PENGENALAN

99 Speedmart 

Hasil carian imej untuk speedmart

Lee Thiam Wah merupakan pengasas 99. Sejak kecil lagi beliau merupakan orang kurang upaya (OKU) . Lee yang terpaksa berkerusi roda tahu dia perlu mengubah nasibnya sendiri... Cubaan untuk mendapatkan kerja di mana-mana tempat yang memerlukan bantuan gagal, berikutan keadaannya yang berkerusi roda. Sebagai seorang yang terpaksa duduk di rumah, Lee tiada sumber pendapatan jadi dia mencari jalan membuka gerai tepi jalan menjual makanan ringan. Berkat ketekunannya meniaga serta menyimpan hasil jualannya, dengan bermodalkan RM17 ribu yang berjaya dikumpul sekian lama pada usia 23 tahun, Lee memberanikan diri membuka sebuah kedai runcit. Di sinilah dia belajar asam garam perniagaan sebenar. Mengambil pendekatan pro aktif, Lee mempelajari semuanya menerusi apa yang dia lihat setiap hari. Lama kelamaan Pasar Raya Hiap Hoe yang dibukanya menjadi semakin berkembang namun bagi Lee, dia mahu mencabar dirinya sendiri. Menyedari model perniagaannya tidak akan mampu bersaing dengan kedai-kedai milik warga Cina lain serta jelas tidak dapat menyaingi pasaraya besar, Lee menjual kedai runcit kecilnya itu. Dengan modal RM38 ribu yang diperolehinya daripada jualan kedai itu, dia membuka cawangan pertama pasar mini di Klang Utama yang dinamakan mini market 99 pada tahun 1999. Bagi memudahkan urusniaga beliau, 99 Speedmart mempercepatkan pembayaran pada pembekal dengan bayaran akan dibuat 30 minit selepas barang dihantar, berbanding pasaraya-pasaraya besar yang membuat pembekal menunggu lama untuk mendapatkan bayaran atas barang yang telah dihantar. Ini membuatkan 99 Speedmart mula terkenal sebagai rangkaian kedai yang memudahkan urusniaga dan modus operandi itu tetap cuba dikekalkan sehingga ke hari ini.

Usaha beliau memperkembangkan perniagaannya membuahkan hasil dan titik peluhnya mula mendapat pengiktirafan kerajaan. 99 Speedmart dianugerahkan anugerah oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri. Atas usahanya membantu masyarakat dalam merendahkan harga barang, inisiatif beliau berjaya melayakkan 99 Speedmart mendapat anugerah 'Kedai Harga Patut' bagi beberapa tahun berikutnya. Sehingga kini, 99 Speedmart telah berkembang mempunyai lebih 1000 cawangan di seluruh Malaysia, membuka peluang pekerjaan kepada lebih 10,000 orang serta mempunyai empat pusat operasi di seluruh negara. Bermula dengan sebuah kedai kecil menjual tepi jalan, dianggarkan nilai 99 Speedmart ketika ini sudah pun mencecah lebih daripada RM3.5 billion. Setiap pasaran 99 Speedmart mini  membawa pelbagai jenis barangan runcit yang terdiri lebih daripada 3,000 barangan dalam persekitaran yang menarik dan teratur dengan kedudukan tinggi dalam saham. Setiap cawangan yang strategik terletak di pusat kejiranan, sekali gus menyediakan pelanggan dengan penyelesaian yang lebih mudah berbanding dengan pasaraya yang sibuk seperti supermarket serta hypermarket. Dengan memanfaatkan rantai besar yang disokong oleh 2 pusat pengedaran bersepadu, seluas 40,000 kaki persegi dan 65,000 kaki persegi, pekerja 99 Speedmart masing-masing bekerja lebih efisien dengan sistem logistik maju. 99 Speedmart  adalah dapat mencapai ekonomi skala yang optimum melalui pembelian pukal barangan sekali gus mencapai peningkatan kecekapan dan mengurangkan kos. Penjimatan yang dicapai disampaikan kepada pelanggan 99 Speedmart. Ini menunjukkan bagaimana barangan runcit di pasaraya 99 Speedmart mini sentiasa ditawarkan pada harga yang rendah, setiap hari.Berkembang daripada hanya kedai salah pada tahun 1987 kepada lebih daripada 200 pasar mini hari ini, 99 Speedmart  mini pasaran rantaian terus berkembang pada kadar yang menakjubkan. 

Misi

"Matlamat kami adalah untuk memenuhi keperluan pelanggan dengan membekalkan pelbagai jenis produk penggunaan harian dengan harga yang berpatutan."

Visi

"Kami berusaha untuk menyediakan pelanggan dengan 'persekitaran belanja yang ideal' yang menggabungkan unsur-unsur masa dan simpanan wang. Oleh itu, slogan kami adalah NEAR 'SAVE."




2.0  PERUNCITAN
Peruncitan ialah penjualan barang atau dagangan dari sesuatu tempat yang tetap atau menerusi pos, dalam kumpulan atau longgok yang kecil untuk penggunaan pembeli. Tempat tetap boleh merupakan kedai serbaneka, butik, atau gerai, dengan tempat tetap itu boleh terletak di tepi jalan kawasan kediaman, di jalan membeli-belah yang tidak mempunyai banyak atau langsung tidak mempunyai rumah kediaman yang berhampiran dan kawasan membeli-belah. Sebagai Contohnya, 99 Speedmart akan di letakkan di Kawasan perumahan. Pemilihan tempat ini bagi memudahkan penduduk membeli barang hanya berjalan kaki tanpa menaiki kenderaan. Contohnya, di Melaka iaitu Taman Pantai Emas, Klebang Besar, yang sangat berdekatan dgn penduduk setempat. Dalam bidang perdagangan, "peruncit" membeli barang atau produk dalam jumlah yang besar daripada pengilang atau pengimport, baik secara langsung atau melalui pemborong, lalu menjualnya pada jumlah yang lebih kecil kepada pengguna akhir. Para pemasar perkilangan melihat proses peruncitan sebagai sebahagian yang penting dalam keseluruhan strategi pengedaran mereka. Sebagai Contoh, Pihak Pengurusan 99 Speedmart  membeli barangan secara pukal di kilang. Mereka membeli dengan harga yang sangat murah, dan menjual dengan harga yang sangat berpatutan. Contohnya, membeli barang-barang dari Syarikat Nestle Malaysia. Untuk pengetahuan bahawa Syarikat Nestle Malaysia mengeluarkan beberapa produk seperti produk kopi minuman (milo, nescafe, dan lain-lain), produk susu ( susu everyday, susu nestle, dan lain-lain). Sehubungan itu, syarikat speedmart akan membeli secara pukul , dan menjual harga mengikut pasaran semasa.  Ia kekadang dilakukan untuk memperoleh barang keperluan seperti makanan dan pakaian. Sebaliknya, membeli-belah kekadang juga dilakukan sebagai kegiatan rekreasi. Membeli-belah rekreasi seringnya melibatkan tengok-tengok barang di kedai yang tidak selalu menyebabkan pembelian.
2.1  Elemen Campuran Peruncitan
        i.            Elemen Penerangan (Lokasi cawangan Daerah perniagaan, pusat membeli-belah, kedai terpencil atau pusat membeli-belah)
      ii.            Prosedur operasi (Kelebaran yang sangat sempit dan luas kedalaman pelbagai , purata kepada kualiti yang baik atau lebar luas dan mendalam,daripada pelbagai , purata kepada kualiti yang baik).
    iii.            Produk/perkhidmatan yang ditawarkan
-          Produk atau perkhidmatan yang ditawarkan perlu memenuhi keperluan pelanggan dan dipelbagaikan. Taktik harga Antara kompetitif dengan purata, purata dengan purata, berdaya saing, purata, rendah atau sangat rendah.
    iv.            Atmosfera dan khidmat pelanggan
-          Sederhana kepada sangat baik, baik kepada lebih baik, sedikit di bawah purata kepada purata, di bawah purata atau sangat rendah.
-           Kaedah promosi Penggunaan peragaan secara banyak (tenaga jualan yang luas), penggunaan iklan dan katalog yang banyak (mel langsung dan jualan peribadi), penggunaan akhbar (layan diri) atau penggunaan akhbar (jenama tidak diiklankan, pasukan jualan terhad).
      v.            Kaedah promosi Penggunaan peragaan secara banyak (tenaga jualan yang luas),penggunaan iklan dan katalog yang banyak (mel langsung dan jualan peribadi), penggunaan akhbar (layan diri) atau penggunaan akhbar (jenama tidak diiklankan, pasukan jualan














KEPENTINGAN MENGGUNAKAN CAMPURAN PERUNCITAN
3.0 KEPENTINGAN PEMILIHAN LOKASI PERUNCIT
Memilih lokasi peruncitan adalah satu tanggungjawab yang kritikal penting dan mencabar. Sebuah kedai atau premis perniagaan perlu berada di dalam sesebuah bangunan yang mempunyai kesesuai di antara saiz dengan urus niaga berkeadaan baik dan mampu menarik minat pembeli berkunjung ke kedainya. Selain itu, pemilihan lokasi yang terbaik adalah mudah di lihat dan di cari. Ketika anda dalam proses untuk mempersiapkan kedai jualan akan ada ramai orang dapat melihat proses yang di lakukan bermula dari dekorasi dalaman, pemindahan produk ke dalam kedai sehinggalah meletakkan papan tanda kedai jualan. Sebagai contohnya, pihak pengurusan memlilih di sekitar Kawasan perumahan dan menggunakan unsur warna hijau dan kuning serta logo 99 besar dan diikuti perkataan “SPEEDMART”, yang akan memudahkan penduduk setempat atau orang luar mengetahui peruncitan mereka. Pemilihan  yang dipilih berikutan kurang persaingan kerana jarak dengan pasaraya besar dapat dilihat. Pembeli kebanyyakan lebih mengemari untuk membelanja barang-barang yang agak sedikit di kedia runcit kerana tidak perlu beratur Panjang.  Lalulan pasaraya 99Speedmart ini biasanya akan membuatkan kedai akan di lihat ramai orang 24 jam sehari. Ini berbeza jika memilih lokasi di kawasan tertentu di mana kedai hanya di lihat ramai orang ketika waktu tertentu sahaja .

Seterusnya, kepentingan pemilihan lokasi dekat dengan target pasaran. Katakana pemilihan untuk membina sebuah perniagaan runcit yang berkaitan dengan barangan pelbagai seperti alat tulis, buku, makanan segara yang mana semuanya sesuai untuk mereka yang bergelar pelajar, maka lokasi yang berdekatan akan memudahkan para pelajar dari Kawasan kolej atau Universiti dapat membeli keperluan  asas mereka.

Kepentingan selanjutnya ialah pembiyaan sewaan kedai. Kepentingan memilih lokasi kedai dari sudut kos adalah kadar sewaan. Apa yang didapati bahawa kos sewaan yang disewa oleh pengurusan 99Speedmart adalah sangat berbaloi berbanding pasaraya besar. Dalam dapatan kajian ini, hampir seluruh Malaysia mempunyai cawangan  99speedmart. Hal ini bermakna, bahawa kadar sewaan harganya sangat berpatutan dalam memilih lokasi perniagaan.   Bahkan kemudahan lain yang dapati oleh pengguna adalah mudah untuk meletakkan kenderaan. 

4.0 KEPENTINGAN ATMOSFERA KEDAI RUNCIT
Atmosfera adalah suasana atau perasaan umum oleh pelanggan ketika melawat atau datang membeli barang di kedai. Faham yang didapati, kebanyakkan pelanggan apabila memasuki kedai pasti mereka akan melihat suasana kedai. Ia lebih berkaitan dengan kedudukan susunan barang, kebersihan, cara penyusunan barangan serta label, logo dan harga yang dipamerkan. Sebagai contohnya, seorang pelanggan datang di pasaraya 99speedmart, mereka akan melihat produk di rak, kaunter, peti sejuk yang menyimpan minuman dan sebagainya. Didapati pasaraya 99speedmart menggunakan warna kuning dan hijau,di bahagian bagunan dicat serta papan tanda yang kelihatan besarnya nombor 99 dan diikuti tulisan speedmart, ini bermakna untuk menarik lebih ramai lagi pelanggan yang datang ke 99speedmart. Selain itu, susasa keselesaan, seperti di dalam kedai seperti  penghawa dingin bagi memudahkan keselesaan pelanggan agar tidak panas jika memasuki pasaraya. Selain itu, kepentingannya atmosfera ialah dari penyusunan barangan. Penyususnan barangan dalam kedai di kategorikan beberapa bahagian, dari bahagian mentah hinggalah barangan keperluas asas pengguna. Bahkan kepentingan selanjutnya ialah pengarauh juruwang. Jika juruwang memainkan peranan penting kepada penlanggan seperti menyambut pelanggan dengan baik.
Justeru, pihak pengurusan 99 Speedmart telah membawa pelbagai manfaat untuk pelanggan bahawa menghilangkan kesesakan lalu lintas ramai dalam pencarian produk, bahkan mengurangkan orang ramai beratur panjang di kaunter. Pihak pengurusan 99 speedmart berusaha untuk menyediakan pelanggan mereka “persekitaran belanja yang ideal” yang menggabungkan unsur-unsur masa simpanan wang. Oleh itu, 99 speedmart mempunyai slogan yang dipanggil, “NEAR N SAVE”









Di sertakan lampiran bergambar :
i.          Gambar di dalam kedai 99speedmart. Kedudukan rak dan barangan tersusun
http://www.99speedmart.com.my/pic/unique-1.png

ii.        Carian Produk mudah dan persekitaran membeli beli yang nyaman
Text Box: Makanan laut dan makanan segarText Box: sayur-sayuran dan buah-buahan segar

http://www.99speedmart.com.my/pic/unique-2.pnghttp://www.99speedmart.com.my/pic/unique-3.png
iii.      Kakitangan yang mesra & membantu
http://www.99speedmart.com.my/pic/unique-4.png
iv.      Kedai yang dekat di kawasan perumahan yang di paggil “ kedai kejiranan”
http://www.99speedmart.com.my/pic/unique-6.png
5.0 KEPENTINGAN PERKHIDMATAN PELANGGAN PERUNCIT YANG DIPILIH
Setiapa perniagaan memerlukan keuntungan serta boleh pulang modal. Pekhidmatan yang diberikan kepada pelanggan merupakan salah satu faktor menetukan bahawa satu perniagaan itu akan berpanjangan atau hanya sementara. “Good service is good business (Siebel Ad)” pentinganya perhidmatan untuk pelanggan dalam perniagaan, perkhidmatan di ukur dari segi layanan (cara percakapan, pertolongan, jawapan jika terdapat pertanyaan, permintaan pelanggan untuk barangan yang dicari atau dibeli). Bukan itu sahaja, pelbagai lagi perkhidmatan yang perlu ada dalam perniagaan. Kepentingan perkhidmatan pelanggan dalam sektor peruncitan sangat memerlukan kerana persaingan yang tinggi membuatkan kesan negatif akan berlaku kepada peniagaan

Kepentingan pertama adalah kepuasan pelanggan. Apabila pihak pengurusan memenuhi segala kefahaman terhadap kehendak dan pengharapan pelanggan seperti memberi layanan mesra dan adil kepada pelanggan, memberi potongan harga barangan, kemudahan seperti bakul dan pelbagai lagi. Oleh sebab itu, apabila pelanggan memasuki kedai, mereka akan merasa ‘teruja dan seronok’ serta akan membeli barangan di kedai itu lagi. Walaubagaimanapun, pelanggan akan berasa sangat kecewa dan sebagai seorang pelanggan mereka mengambil keputusan tidak akan kembali ke kedai tersebut atau menceritakan kepada rakan-rakan jika perkhidmatan yang diberikan tidak memuaskan. Sebagai contohnya, pihak pengurusan 99Speedmart telah mengadakan Latihan dan Pembangunan sumber manusia. Dengan adanyer latihan dan peluang pembelajaran kepada pekerja untuk memberi inspirasi dan mendorong merela untuk melaksanakan fungsi kedudukan mereka. Komitmen pihak pengurusan 99Speedmart untuk meneruskan pembangunan manusia dan perniagaan adalah penggerak di sebalik kepercayaan pengurusan terhadap pertumbuhan yang lebih besar. Antara yang di laksanakan adalah Pembangunan Peribadi,(team building),  Perbincangan Bulanan, Mesyuarat,  Latihan (kursus kerja) dan pelbagai lagi. Berikutan dengan anisiatif yang diberikan oleh pihak pengurusan terbukti telah membawa hasil kerjayaan. Di dalam petikan akhbar Harian Metro pada 30 November 2017 bahawa “99Speedmart jana urus niaga melebihi RM 3.5 billion setahun. Menurut Pengasas dan Pengarah Urusan Mr Lee Thiam Wah iaitu “selama 25 tahun ini demi keperluan pelanggan, kami memperluaskan kedai, mempertingkatkan mutu barangan, cara pameran barangan, berusaha memberikan perkhidmatan dan layanan mesra kepada pelanggan”.


Text Box: PETIKAN SURAT KHABAR HARIAN METRO 30/11/2017
 


Seterusnya, membantu beri idea untuk perubahan. Tahap kepuasan dapat di lihat apabila para pelanggan memberi respon kepada peniaga. Peniaga perlu menulis dan mengambil maklum dengan apa yang diberitahu oleh pelanggan, dari maklumat tadi pihak peniaga dapat kenal pasti kelebihan dan kekurangan serta apa yang perlu diperbaharuhi.Sebagai contoh, pihak pengurusan 99speedmart telah mempamerkan segala maklumbalas dan aduan perlu menghubungi di talian 03-336268863, email customer_service@99speedmart.com.my atau melayari laman web www.99speedmart.com.my untuk mengisi “online Enquiry”. 
Selain itu, kepentingan perkhidmatan adalah dapat memperkembangkan perniagaan serta nama perniagaan akan lebih baik dan terkenal. Perkhidmatan yang baik, mampu memberi kesan positif terhadap pengguna. Prestasi yang ditunjukkan mampu bersaing serta mendapat pengiktirafan dan penganugerahan dalam perniagaan. Di dalam perniagaan pelbagai cabaran yang akan dihadapi. Sehubungan itu, peniaga perlu mencari alternatif baharu dalam pekhidmatan yang akan di tawarkan. Perkhidmatan itu, perlu memberikan kemudahan kepada pengguna. Sebagai contohnya, pihak 99speedmart telah menawarkan perkhidmatan “speedpoint” yang terkandung adalah pembayaran bil, tambah nilai kad prabayar, dan perkhidmatan kurier (menghantar/menurunkan barangan). Syarikat yang bekerjasama antaranya ialah syarikat Pgeon(adalah perkhidmatan penghantaran barangan alternatif yang membolehkan pelanggan mengambil dan menurunkan bungkusan di alamat/kedai 99speedmart yang juga dikenali sebagai mata Pgeon), Hotlink, Redone, Tenaga Nasional dan pelbagai lagi.



6.0 RUMUSAN

               Kesimpulan, mendapati terdapat banyak dan pelbagai kepentingan menggunakan campuran peruncitan untuk perniagaan seperti 99Speedmart dalam menekan unsur-unsur seperti lokasi, atmosfera dan perkhidmatan yang ditawarkan. Bagi unsur lokasi, pelbagai kepentingan yang didapati, kerana merupakan startegi perniagaan untuk kekal atau jangka masa yang panjang dalam perniagaan. Persaingan juga merupakan faktor pemilihan lokasi bagi memulakan peruncitan. Sebelum membuka sesuatua perniagaan, pihak pengurusan 99Speedmart telah membuat tinjauan dan kajian dalam menentukan lokasi kedai yang akan dibuka. Pemilihan lokasi bukan sahaja untuk mengejar keuntungan sahaja tetapi untuk keselesaan pelanggan dar segi tempat meletak kenderaan, ruang niaga yang luas dan pelbagai lagi. Seterusnya, bagi kepentingan Atmosfera, keadaan dan susun atur serta ruang pameran barangan amat baik sehingga pelanggan merasai untuk kembali lagi atau dating lagi untuk membeli barangan. Keselesaan pelanggan juga sangat penting bagi mengukur prestasi perniagaan. Di dalam ruang kedai 99Speedmart kebanyakkan ruang niaga mereka memudahkan pelanggan untuk mencari barangan, bahkan penyediaan bakul juga mencukupi. Kepentingan terakhir yang menekan unsur perkhidmatan pelanggan. Perkhidmatan pelanggan amat penting kerana nama baik perniagaan akan menjadi buruk jika perkhidmatan yang diberi tidak memuaskan. Akhir sekali, pilihan kajian yang dipilih berdasarkan pencapaian perniagaan 99Speedmart sehingga mampu mengembangkan perniagaan di seluruh Malaysia.









Rujukan
1.             Abdul Wahab Khalil Publisher (2016), Zahirnya Sebuah Impian Dunia Peruncitan Pernama, Pernama Published ISBN Code: 9789671314234
2.             Carol Fung & Norasurah Abd Wahab (2015), Panduan Urusniaga Runcit dalam Talian, MPH Publishing Published
3.             ones, F., "Retail Stores in the United States, 1800–1860", Journal of Marketing, October 1936, pp. 135–40
4.             Krafft, Manfred; Mantrala, Murali K., eds. (2006). Retailing in the 21st Century: Current and Future Trends. New York: Springer Verlag. ISBN 978-3-540-28399-7.
5.             Kowinski, W.S., The Malling of America: An Inside Look at the Great Consumer Paradise, New York, William Morrow, 1985
6.             http://www.99speedmart.com.my/


Comments

Popular posts from this blog

LOGISTICS MANAGEMENT ASSIGMENT

BBMC4103 CHANGE MANAGEMENT